Sundhed tættere på

Kronikerpakker, flere læger og mere nærhed

Det danske sundhedsvæsen er en kronjuvel i vores velfærdssamfund. Meget fungerer godt. Men der er også meget, som vi kan gøre bedre. Hjælpen til kronikere og vores ældre er for usammenhængende. Flere steder i Danmark mangler der læger. Og ventetiderne på at komme til speciallæge er mange steder alt for lange.

Med den nye sundhedsreform vil vi sikre et mere lige og nært sundhedsvæsen. At alle får en læge tæt på. Og at sundhedsvæsenet bliver stærkest der, hvor folk er mest syge.

Derfor vil vi blandt andet:

• Ansætte og uddanne 1.500 flere praktiserende læger. Sikre at læger med de sygeste patienter får mere tid til den enkelte. Og at det bliver mere attraktivt at have en lægepraksis i tyndtbefolkede områder.

• Indføre nye kronikerpakker. Danskere med fx KOL skal have ret til en skræddersyet indsats. Med én indgang til behandlingen og egen læge som tovholder.

• Oprette 17 nye sundhedsråd, som skal gøre sundhedsvæsnet endnu mere nært. De får penge til fx at kunne oprette nye nærhospitaler.

Bor du på Sjælland eller Lolland-Falster? Så vil du også opleve at få én ny region. Den skal sikre, at alle borgere på Sjælland og Lolland-Falster får adgang til den samme kvalitet og de samme sundhedstilbud som resten af Danmark. Blandt andet ved at sikre, at der er flere speciallæger på sygehusene.

Har du lyst til at læse mere om regeringens store sundhedsreform og de mange andre nye initiativer? Så klik her.

Meld dig ind i dag og vær gratis medlem til den 31.12 2024.